استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد
سرخط خبرها

آموختنی‌هایی از حدیث‌کسا در گفتگو با حجت الاسلام عیسی غلامپور

  • کد خبر: ۱۱۸۳۲۵
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
آموختنی‌هایی از حدیث‌کسا در گفتگو با حجت الاسلام عیسی غلامپور
حدیث‌کسا را می‌توان یک رسانه دانست، رسانه‌ای از جانب یک خانواده که به وحی‌الهی متصل هستند. رسانه‌ای که تنها یک پیام ندارد و مجموعه‌ای از گفته‌ها و ناگفته‌ها برای مخاطب دارد. برماست که در این رسانه دقیق شویم و پیام‌هایش را کشف‌وضبط کنیم.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ به این بهانه و به مناسبت نزول آیه تطهیر و واقعه بزرگ حدیث‌کسا به سراغ شیخ عیسی غلامپور، مدرس و کارشناس مذهبی، رفته‌ایم و از خدمت ایشان سؤال‌هایی درباره حدیث‌کسا پرسیده‌ایم. در ادامه شرح این گفتگو را می‌خوانیم.

درباره خانواده و ارتباط بین اعضا چه درس‌هایی از حدیث کسا می‌توان آموخت؟

نزول آیه تطهیر زمانی رخ داد که پیامبر از نظر جسمانی حال مساعدی نداشتند؛ اما با تمام حال نامساعدشان به منزل دختر عزیزشان، حضرت فاطمه (س)، می‌روند. دقت کنید که آنجا خانه امام علی (ع)، امام امت و امام‌حسن (ع) و امام‌حسین (ع) نیز بوده است؛ اما پیامبر از حضرت فاطمه (س) اجازه ورود می‌گیرند و وارد می‌شوند. در این خانواده محبت بسیار زیاد و عمیق وجود دارد، فارغ از هر تبعیض، اما احترام، عدالت و مراتب حفظ می‌شود. فرزندان حضرت فاطمه (س) را یا اماه صدا می‌زدند یا پیامبر (ص) ایشان را بَضْعَةٌ مِنّی یا شِجْنَةٌ مِنّی می‌خواندند.

حضرت فاطمه (س) به عنوان یک زن در وحی‌الهی مقام والایی دارد، ما از طریق پیامبر یا امامت به حضرت‌زهرا (س) نمی‌رسیم، از طریق حضرت زهرا (س) به پیامبر و امامت دست پیدا می‌کنیم و ساحت‌الهی در ایشان هیچ نقصی برای دریافت وحی‌الهی وجود ندارد، به گونه‌ای که در روایات به ما رسیده است که ایشان با جبرئیل که فرشته وحی است نیز یک ارتباط عالی داشته اند، ارتباطی که تنها مختص اولیای الهی بوده است.

با توجه به سیره اهل‌بیت، محبت بین افراد خانواده به چه ترتیبی باید باشد؟

حتی لازم نیست خیلی در رفتار این خانواده دقیق شویم تا متوجه شویم این بزرگواران با محبت زیادی که به یکدیگر دارند همیشه حتی در خارج از جمع خانوادگی و محیط خانه هم یک خانواده مهربان و همیار هستند. چه در روز مباهله باشند و جنگ تبینی و چه در روز کربلا باشد و در جهاد، می‌بینیم که اهل خانه در کنار هم عرصه‌های رشد و تعالی را با یکدیگر طی می‌کنند.

در عین حال این صمیمیت و محبت، مراتب و شأن‌ها حفظ می‌شود. در زمان حدیث‌کسا شما می‌بینید در یک خانواده همه محرم هستند، اما حریم خصوصی وجود دارد. هر کدام از افراد اذن و اجازه می‌گیرند برای حضور زیر عبا، پس با وجود عشق و محبت باید مراتب حفظ شود. احترام‌ها حفظ شود.

تأثیر نحوه رفتار خانوادگی اهل بیت بر شیعیان چیست؟

وقتی ما در زیارت جامعه‌کبیره به درجه‌ای از بندگی و عشق به خداوند و اهل‌بیت می‌رسیم که می‌گوییم «بابی انت و امی» حالتی است که از دل برآمده، یعنی شما به گونه‌ای رشد یافته‌اید و تربیت شده‌اید که این جمله را می‌گویید. رسیدن به این حالت امری و فرمایشی نیست. شما به عنوان مادر و پدر نمی‌توانید فرزندان خود را برای رسیدن به این حالت امر کنید، بلکه نتیجه تربیت ما باید این‌گونه شود. الگوی خانوادگی است که ما را به این عبارت می‌رساند.

جایگاه مادر در تربیت به این میزان والا و عالی‌قدر است که بنیان و ارکان نظام تربیتی دینی را در وجود اهل خانه می‌نهد و در جامعه کنونی ما باید ارزشمندی جایگاه مادر حفظ بشود گا‌ها می‌بینیم تعبیر‌های غلطی رایج شده است. کودکان مادر خود را به اسم کوچک صدا می‌زنند. این رفتار محترما‌نه‌ای نیست و الگوی مناسبی هم در ورای خود ندارد، الگوی ما فرزندان حضرت فاطمه (س) باید باشند. داستان این جمع خانوادگی باید در محافل جمعی خانوادگی ما مطرح شود، انتقال داده شود تا روابط بین خانواده‌ها مناسب‌سازی شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->